Każdy właściciel samochodu chciałby bezpiecznie i komfortowo z niego korzystać. Obecnie zwracamy uwagę na ergonomię pracy silnika jak i również na aspekty ekologiczne. Niestety auto to bardzo skomplikowane urządzenie pełne różnego rodzaju układów oraz elektroniki, które nie sposób żeby się nie popsuły po jakimś czasie. Jednym z kreatorów dodatkowych kosztów użytkowania auta są wtryskiwacze. Jednakże przy odpowiednim użytkowaniu pojazdu i stosowania się do zaleceń specjalistów, wtryskiwacze wcale nie muszą stwarzać problemów, a naprawa lub regeneracja wtrysków nie będzie kosztowna.
Podstawowym zadaniem wtryskiwaczy, jak sama nazwa wskazuje, jest wtrysk paliwa pod wysokim ciśnieniem do silnika. Kilkanaście lat temu wtryskiwacze mogły generować niskie ciśnienie co nie było zbyt efektowne. Dlatego właśnie stare samochody były hałaśliwe, miały małą moc i wysokie spalanie. Obecnie rozwój technologii pozwolił nam na lepsze osiągi w tej kwestii. Wtryskiwacze common rail weszły na wyższy poziom wydajności, dzięki czemu mogą osiągać ciśnienia rzędu nawet 2000 barów. Przekłada się to bezpośrednio na oszczędność oraz większą moc silnika przy niższym i bardziej skutecznym spalaniu, co przekłada się na małą ilość spalin dostających się do atmosfery. Niestety nieustanna praca wtryskiwaczy wiąże się z ich zużywaniem, dlatego warto przyjrzeć się przyczynom i skutkom jakie niesie za sobą ich zużycie.
Sporą wadą wtryskiwaczy jest oczywiście ich wysoka cena. Jest jedną z mniejszych części w samochodzie dlatego jej produkcja wymaga wysoko rozwiniętych maszyn, które precyzyjnie i dokładnie ją wykonają. Obecnie na rynku prym w produkcji wtryskiwaczy wiodą firmy: Bosch, Siemens, Denso i Delphi.
Zużywanie wtryskiwaczy jest naturalnym procesem przy regularnym użytkowaniu samochodu. Nie mniej jednak sposób w jaki dbamy o auto i jak z niego korzystamy ma bezpośredni wpływ na szybkość zużywania wtryskiwaczy. Do podstawowych czynników przyczyniających się do osłabienia wtrysków należy:
Oczywistą rzeczą jest unikanie wyżej wymienionych aspektów, jednakże nie zawsze jesteśmy w stanie tego ominąć szczególnie jazdy po mieście. Zużycie wtryskiwaczy jest nieuniknione po pewnym czasie, dlatego warto wiedzieć jak sprawdzić czy działają one poprawnie. Pierwszą najprostszą czynnością jaką możemy zrobić jest poddanie auta standardowej diagnostyce komputerowej. Należy ona do podstawowych usług każdego dobrego warsztatu samochodowego w tym naszego warsztatu Auto Szpak, więc kontrola zużycia wtrysków nie powinna być problemem. Mechanicy zalecają sprawdzanie wtrysków co 150-200tyś. kilometrów.
Zwykle możemy również sami obserwować pracę silnika i na jej podstawie podejrzewać, czy wtryski działają poprawnie. Objawami, które mogą zwiastować zepsute wtryskiwacze są przede wszystkim:
Gdy tylko to zaobserwujemy najlepiej bezzwłocznie udać się do mechanika, który dokona regeneracji wtrysków lub, gdy będzie to konieczne, wymieni je.
Wiedząc już na co zwracać uwagę, gdy podejrzewamy, że wtryski mogą być niesprawne, udajemy się do mechanika. Często niestety regeneracja wtrysków wydaje się dla przeciętnych kierowców zbędna, kosztowna i niepotrzebna. Takie bagatelizowanie uszkodzeń może jedynie pogorszyć sprawę i z czasem wygenerować potężne awarie, a co za tym idzie, ogromne koszta wymiany nie tylko samych wtrysków, ale i innych części.
Jazda z nieszczelnymi lub zanieczyszczonymi wtryskami może zagrażać bezpieczeństwu naszemu i innym na drodze. W każdej chwili awaria może się pogłębić i degradacji ulegną części powiązane bezpośrednio z wtryskami takie jak: dwumasowe koło zamachowe, DPF, rozrusznik itd. Sama wymiana wtrysków jest bardzo kosztowna. Cena wacha się w granicach kilku do kilkunastu tysięcy złotych. Koszty naprawy pozostałych elementów w przypadku kilkuletnich aut przewyższają ich wartość, co oznacza, że nie opłaca się już go naprawiać. Dlatego tak istotną kwestią jest pilnowanie, aby wtryskiwacze prawidłowo działały i nieodkładanie wizyt u mechanika na potem.
Przy regularnej kontroli parametrów stanu technicznego wystarczy jedynie regeneracja wtrysków. Jest to optymalna i dużo tańsza opcja, którą może wykonać każdy dobry mechanik samochodowy.
Jak już wiemy, wymiana wtrysków wiąże się z ogromnymi kosztami. Dlatego chcąc wyjść naprzeciw konsumentom mechanicy wprowadzili do zakresu swoich usług takie pozycje jak: regeneracja wtryskiwaczy i naprawa wtrysków. Opcje te są dużo tańsze niż wymiana, ale to nie jedyna zaleta skorzystania z usług specjalistów. Otóż nie zawsze naprawa wtryskiwaczy rozwiązuje problem. Wykwalifikowani mechanicy potrafią rozpoznać czy to może nie jakaś inna wada sprawia, że wtryski szybciej się zużywają. Jeśli niesprawność auta nie leży bezpośrednio po stronie wadliwych wtryskiwaczy, mechanik znajdzie przyczynę i również ją naprawi. Mało tego profesjonalne warsztaty samochodowe posiadają w swoim asortymencie szereg specjalistycznych urządzeń pomiarowych, dzięki którym z łatwością sprawdzą czy naprawione wtryski spełniają wszystkie parametry działania.
Regeneracja wtryskiwaczy nie należy do prostych zabiegów naprawczych w samochodzie, dlatego ważne jest to aby powierzyć to tylko sprawdzonemu i wykwalifikowanemu mechanikowi. Warsztat samochodowy Gdynia Auto Szpak oferuje kompleksową naprawę wtryskiwaczy. Proces regeneracji zależy również od rodzaju wtrysku. Ogólna regeneracja wtryskiwaczy rozpoczyna się od demontażu i wstępnemu poddaniu diagnostyki, która ma za zadanie zmierzyć poziom zanieczyszczenia i wykrycie ewentualnych nieszczelności. Następnie wszystkie części dokładnie myje się i ponownie sprawdza ich wydajność. Prawidłowa naprawa wtryskiwaczy powinna wrócić im 100% sprawność choć wiadomo, że jest to trudne w osiągnięciu. Mimo tego sprawność ta zazwyczaj jest dużo lepsza niż przedtem. Na koniec montuje się je ponownie do auta i w przypadku wtryskiwaczy common rail koduje się tak aby komputer pokładowy widział, że wróciły na swoje miejsce. Jak łatwo zauważyć regeneracja wtryskiwaczy wymaga szerokiej wiedzy na temat pojazdu, specjalnego sprzętu, a przede wszystkim doświadczenia. Zatem nie warto robić tego na własną rękę.
Regeneracja wtryskiwaczy cena przyrównuje się zwykle do wymiany jednego wtrysku. Należy jednak dodać, że przy wymianie wtrysków zaleca się wymienić wszystkie na raz, ponieważ gdy wstawimy jeden nowy wtrysk, pozostałe trzy będą przyczyniać się do szybszego popsucia tego nowego. Zatem warto przedłużać życie wtryskiwaczom i uniknąć konieczności ich wymiany.
Wtryskiwacze common rail różnią się od tych zwykłych tym, że są sterowane elektronicznie. Nazwa common rail z angielskiego znaczy "na wspólnej szynie", co ukazuje główny charakter tego systemu. Układy common rail bazują na wtryskiwaczach elektromagnetycznych i piezoelektrycznych. Firmy takie jak Bosch, Siemens, Denso czy Delphi specjalizują się w produkcji tych wtryskiwaczy. Przez swoją skomplikowaną formę są trochę droższe od zwykłych wtryskiwaczy, ale za to zapewniają nam lepszy efekt. Samochód posiadający system common rail jest dużo bardziej wydajny, osiąga większą moc, jest cichszy i wytwarza mniej spalin. Regeneracja wtryskiwaczy common rail jest bardzo podobna do standardowych modeli, jednak na rynku jest mało części zastępczych do ich naprawy, dlatego czasem nie można ich zregenerować tylko trzeba wymienić.
jak do nas trafić
ul. Żwirowa 48
tel/voip 58 623 63 50
tel.kom 501 601 919
Pracujemy w dni powszednie
od 8-00 do 16-30, w soboty od 8-00 do 14-00
dezynfekcja, konserwacja, naprawa
W celu zapewnienia prawidłowego działania układu klimatyzacji zaleca się przeglądy okresowe co najmniej raz w roku. W naszym klimacie najczęściej wykonuje się takie przeglądy przed okresem letnim. Dlaczego zalecana jest okresowa obsługa klimatyzacji samochodowej?
czyszczenie, regeneracja, kontrola
diagnostyka komputerowa
dym, głośna praca, spadek mocy