DPF to skrót od angielskich słów Diesel Particulate Filter, co w tłumaczeniu na język polski znaczy filtr cząstek stałych. W mechanice spotkamy również francuską wersję gdzie filtr cząstek stałych określa się francuskim skrótem FAP (Filtre à Particules) i istnieje parę różnic pomiędzy tymi dwoma wersjami. Filtr DPF jest filtrem "suchym", natomiast filtr FAP jest filtrem "mokrym". Filtr FAP jest częścią eksploatacyjną samochodu i należy uzupełniać specjalny dodatek do paliwa jak i w końcowej fazie życia filtra - cały filtr. Filtr DPF jak i filtr FAP instalowany jest w układzie wydechowym głównie w silnikach wysokoprężnych. Sama budowa i działanie filtra jest prosta. Głównie są to filtry, których włókna składają się z materiałów metalowych, ceramicznych lub papierowych (w przypadku filtrów jednorazowych). To na nich osiadają się większe cząsteczki spalin, które w większości są niespalonym węglem potocznie nazywanym sadzą. Dzięki filtrom DPF sadza nie przedostaje się do atmosfery i zapobiegamy tworzeniu się smogu szkodliwemu dla naszego zdrowia.
Efektywnie działający filtr FAP oraz DPF z pewnością przysługuje się środowisku naturalnemu, a także naszemu zdrowiu. Prawidłowo założony i działający filtr DPF jest w stanie przepuścić do atmosfery maksymalnie 15% cząstek stałych. Oznacza to, że jego wydajność jest bardzo duża i waha się między 85-100%. Zatrzymuje on tlenki metali oraz substancje rakotwórcze szkodliwe dla ludzi i otoczenia.
Wraz z eksploatacją pojazdu filtr cząstek stałych ulega zużyciu. Kolokwialnie mówiąc zapycha się on przez co wymagana jest regeneracja filtra DPF lub jego wymiana. Warto zastanowić się co jest przyczyną szybszego zapchania filtra, a co za tym idzie, pojawiającym się problemom z DPF.
Główną przyczyną szybszego zużycia filtra DPF jest jazda na krótkich dystansach przez co silnik produkuje więcej cząstek stałych, bo nie jest w stanie rozgrzać się do odpowiedniej temperatury by spalić je w większości. Kolejnym czynnikiem obniżającym wydajność filtra jest oczywiście jakość paliwa, a także ogólny stan techniczny pojazdu.
Sygnałami oznaczającymi problemy z DPF oraz że filtr cząstek stałych wymaga regeneracji są:
Czyszczenie filtrów DPF jest bardzo istotną kwestią w utrzymaniu pojazdu w dobrej kondycji. Warto poświęcić temu uwagę i odrobinę czasu aby zapobiec większym i poważniejszym awariom silnika. Przy całkowicie zapchanym filtrze cząstek stałych sadza dostaje się z powrotem do silnika, co grozi nie tylko awarią silnika, ale samochód staje się zagrożeniem na jezdni. Jazda z nieprawidłowo działającym filtrem cząstek stałych wiąże się też z wysokimi mandatami oraz zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego auta. Dlatego regeneracja filtra cząstek stałych jest konieczna i warto kontrolować jego stan.
Jednym ze sposobów czyszczenia DPF jest jazda w dłuższą podróż samochodem. Przy większych obrotach silnik rozgrzewa się do wysokich temperatur, dzięki czemu sadza osiadła na filtrze może się spalić i na przynajmniej jakiś czas poprawić wydajność i pracę filtra cząstek. Jest to tak zwana regeneracja pasywna, która sprawia , że naprawa DPF jest jedynie odwlekana w czasie.
Czyszczenie filtra cząstek stałych na własną rękę wiąże się z ryzykiem uszkodzenia samego filtra, ale także sąsiadujących części samochodu. Regeneracja filtrów DPF warto przekazać specjalistom, którzy fachowo wymienią, jeśli to konieczne, filtr lub odpowiednio przeprowadzą jego regenerację.
Do jednych z metod regeneracji filtrów DPF należy hydrodynamiczne czyszczenie filtrów DPF. Pierwszym etapem jest demontaż filtra, którego może dokonać tylko doświadczony mechanik. Filtr zainstalowany jest tuż za silnikiem, dlatego jego demontaż wymaga wprawy i dobrej znajomości budowy samochodu. Następnie mechanik dokonuje oceny technicznej filtra i przystępuje do wstępnego oczyszczania jakim jest moczenie filtra w gorącej wodzie z dodatkiem środka zmiękczającego. Potem filtr poddawany jest strumieniowi wody pod wysokim ciśnieniem aby wykruszyć pozostałości osadzonego popiołu. W końcowym etapie filtr ponownie poddawany jest diagnostyce wydajności, suszony i montowany ponownie w samochodzie.
Warsztat samochodowy Gdynia Auto-Szpak zajmuje się kompleksowo zarówno regeneracją jak i wymianą filtrów DPF oraz filtrów FAP
jak do nas trafić
ul. Żwirowa 48
tel/voip 58 623 63 50
tel.kom 501 601 919
Pracujemy w dni powszednie
od 8-00 do 16-30, w soboty od 8-00 do 14-00
dezynfekcja, konserwacja, naprawa
W celu zapewnienia prawidłowego działania układu klimatyzacji zaleca się przeglądy okresowe co najmniej raz w roku. W naszym klimacie najczęściej wykonuje się takie przeglądy przed okresem letnim. Dlaczego zalecana jest okresowa obsługa klimatyzacji samochodowej?
czyszczenie, regeneracja, kontrola
diagnostyka komputerowa
dym, głośna praca, spadek mocy